Weerstand?

Iets nieuws leren kan zeer doen. Behalve als je een kind bent, blijkbaar. Daar vind je bruisende energie als er iets nieuws te leren valt. Waar dat enthousiasme gefrustreerd raakt weet ik niet precies, maar ik verdenk ouders en het onderwijs, waarbij feedback op vooral wat je niet kan wordt onderstreept. Als je maar vaak genoeg hoort dat wat je maakt of bedenkt niet deugt, ga je er vanzelf in geloven.

In de klas gebeurde het me vaak dat leerlingen riepen: ik kan dat niet hoor! en als ik dan doorzette natuurlijk zeer wel in staat waren makkelijke en later moeilijkere Franse zinnen te gebruiken. Een onderzoek toonde aan dat als je meisjes maar zei dat waar ze mee bezig waren een creatieve opdracht was, ze de wiskundige opgaven waar ze mee bezig waren aanzienlijk beter maakten dan meisjes uit een andere klas, tegen wie gezegd was dat het wiskunde was…

Tegenwoordig kom ik nogal eens collega’s tegen die zich van te voren al indekken tegen mogelijke mislukkingen. Die collega’s nodig ik uit om te rade te gaan bij andere collega’s of bij mij.

Een leven lang leren houdt in dat je je kwetsbaar durft op te stellen. #durftevragen schrijf je dan in Twitter. Maar ja, je loopt echt het risico dat iemand daar ongevraagd commentaar op geeft. Zoals mij overkwam toen ik mijn onkunde over WordPress wereldkundig maakte. Een twitteraar spotte: Dat is de ouderdom.

Ik denk dat ik maar ophoud te leren.

NOT!

One thought on “Weerstand?

  1. Ophouden met leren is geen keuze die je kunt maken. Net zoals ophouden met denken. Leren en denken gebeurt gewoon. Je kunt wel ophouden je best er voor te doen. Maar dat is niet leuk.

Geef een reactie

