En dan is er actie

Zo’n cursusbijeenkomst voorbereiden is een van de onderdelen van de pret. Omdat Michel en Marieke om heel verschillende privéredenen niet veel tijd konden besteden aan de voorbereiding van de tweede iPad bijeenkomst had ik wat voorwerk gedaan. Dat kwam goed uit, want ik was zelf net weer begonnen aan een cursus. Fred Korthagen en Bob Koster hadden mij en zo’n dertig andere ervaren lerarenopleiders laten oefenen met VeSIt. Die afkorting staat voor Voorstructureren, Ervaringen gebruiken, Structureren, Inzoomen, en komen tot een theorie, een praktijktheorie, zo een met een kleine t. Daarnaast was het VELG model aan de orde gekomen, waarvan eerlijk gezegd de precieze betekenis van de letters me ontschoten is, maar wat er op neer komt dat je Voorleeft wat je wilt dat je cursisten gaan ondernemen – Teach as you Preach, zeg maar – en Legitimeert wat je doet – dit is tenslotte gebaseerd op onderzoek.
In de voorbespreking die ik via Skype met Michel had, bleek dat hij in nabespreking met APS collega’s ook had teruggekregen, dat hij meer moest “ondertitelen”.
We besloten dus de diverse onderdelen van de bijeenkomst te voorzien van heldere instructie, om de collega’s zo snel mogelijk aan het werk op de iPad te krijgen en dan onderweg en aan het eind van elke oefening te beschrijven wat we gedaan hadden,eigenlijk en beetje naast onszelf te gaan staan.
Zo terugkijkend geloof ik dat we daar aardig in geslaagd zijn. Het gevoel dat ik had toen ik Michel aan het werk zag, bij zijn introductie op de uiteindelijke oefening met de niveaus van Bloom, was er een van: zo is dat dus bedoeld. Hij kon op eenvoudige wijze zo ook de weerstand van een van de collega’s intomen, de ja-maartjes het hoofd bieden.
In een sketchbook app maakte hij snel een T-pack tekening en nodigde ons uit mee te denken over waar we het over wilde hebben, maar omschreef ook de constructie van onze oefeningen in de workshop. Kon vervolgens via onder meer Bloom en Marzano de keuze voor deze didactiek onderbouwen, namelijk het creëren van een gezamenlijke vocabulaire, zodat de vervolgopdrachten ook in een gezamenlijk kader konden worden gezet.
Ook Frank – als trainer in opleiding – kweet zich goed van zijn taak. Na een snelle maar heldere instructie zette hij ons aan het werk. De korte bespreking na afloop van het werk bracht voordelen van de werkwijze naar voren: door van te voren al iets uit te leggen en dit digitaal te delen, spaar je tijd in de les, die inzetbaar is voor de hogere denkvaardigheden.
Kortom een prettige middag en avond, waarin praten over onderwijs, en doelmatigheid van werkvormen in het hier en nu werd gedemonstreerd.
We zijn niet toe gekomen aan het demonstreren van de app WordPress. Ik ben benieuwd wie durft zelf stappen in die richting te ondernemen…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s