Wachten met de invoering van de iPad in de klas of niet?

Vrijdag voor de vakantie was ik met Paul Scharff uitgenodigd op het Vossius gymnasium, waar men ook overweegt de iPad als leermiddel te gaan gebruiken.
Paul vertelde e.e.a. over de aanleiding om met het apparaat te gaan werken en ik heb over onze ervaringen verteld met de scholing en de opbrengst daarvan.
Grappig om te zien was dat de zaal verdeeld was in drie groepen, grosso modo: een grote groep die de verhalen aanhoorde, een groepje dat stuiterend van enthousiasme vooral benieuwd leek naar de succesverhalen en een groep waarin vooral de scepsis overheerste.
Een toehoorder vatte ons verhaal samen: “eigenlijk zeggen jullie: wacht nog maar een paar jaar, totdat dit uitontwikkeld is door de uitgeverijen.”
Feitelijk ben ik daar niet zo zeker van: het is wel de meest “gerieflijke” manier van werken. In feite wacht je gewoon op een betere methode. Mooiere plaatjes, betere oefeningen, zoals je dat al jaren deed. De methodemakers bepalen een manier van werken voor je en jij voert die uit. Toetsen liggen klaar, het is aangepast aan de kerndoelen of eindtermen. Makkelijk toch?
Dat wel, maar het wringt ook met mijn beeld van de professionele docent, die mede ontwikkelt, leermiddelen uitprobeert die naast de methode bruikbaar zijn. En dan is de iPad mede een middel om dingen uit te proberen die door heel veel anderen worden ontwikkeld, veel meer dan het verlichte despotisme van de methodes. Alleen, ja, wel duur en vrij snel “ouderwets”.
In “drive” van Daniel Pink beschrijft hij de drie elementen die mensen tot grotere prestaties brengen: autonomie, meesterschap en zingeving. (dank je wel, Michel van Ast, voor het noemen van dit boek in je presentatie).
De leraar van nu ziet zichzelf steeds meer als melkkoe in de intensieve menshouderij – zie de stakingen van de afgelopen tijd. Door zijn autonomie terug te eisen en te werken aan zijn meesterschap – door samen met anderen te onderzoeken wat efficiënte werkvormen zijn, met en zonder ICT middelen kan hij weer zin geven aan zijn leven als docent en zin krijgen in het werken met zijn leerlingen.
Hoe zien jullie dit: moeten we wachten tot iemand iets heeft uitontwikkeld, of zelf aan het werk met apparatuur die misschien niet helemaal aan onze verwachtingen voldoet, maar waarmee wel weer andere dingen kunnen dan waar we normaal gesproken mee werken?

Advertenties

2 thoughts on “Wachten met de invoering van de iPad in de klas of niet?

  1. Nou ja, wat een vraag, Dico. Vooral doen en niet wachen op methoden ontwikkeld door uitgevers. De huidige schoolboeken zijn allesbehalve ideaal, dus wat verwacht je van commerciële digitale methoden voor mobiele apparaten? De kracht van de recente ontwikkelingen is nu juist dat je betrekkelijk eenvoudig als collectief lesmateriaal kunt uitwisselen en ontwikkelen. De traditionele weg, via methodeschrijvers en uitgeverijen is traag en je moet maar afwachten of je de methode in jouw lessen kunt gebruiken. Door dat gezamenlijk te doen, in een vorm van crowdsourcing, heb je de volledige controle over de kwaliteit. Je deelt namelijk alleen materiaal dat aantoonbaar werkten je kiest alleen materiaal dat jou bevalt. Vergeet niet dat de methode alleen maar een hulpmiddel is. Jij als docent maakt de les, samen met je leerlingen.

    • dank je wel, Dick. Zoals je begrepen hebt zie ik dat ook zo. Ik ben toch benieuwd naar collega’s die er anders naar kijken. Die zullen er toch ook wel zijn? 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s