Ideale lessen met iPads gezocht…

Grappig te zien hoe ongeveer iedereen tegelijk op vergelijkbare ideeën komt en tegelijkertijd hoe de tijd – en de technologie – rijp is voor deze ontwikkeling.

iPads – en andere tablets – hebben het in zich het onderwijs drastisch om te ploegen. Iedereen zoekt naar manieren waarop dat kan en iedereen vraagt aan iedereen: hoe doe jij dat nou?

In de afgelopen (vakantie = lesvrije periode) week kwamen zo maar twee voorbeelden voorbij, waarop het goed is te letten, en waar mogelijk bij aan te sluiten:

Whats Your Ideal iPad Lesson? – iPads in Education.

is een initiatief van Sam Gliksman @samgliksman.

Kernzin: “Share your success story and learn from form the experiences of others”

http://www.move.nu/category/advies/flapped-classroom/

is een initiatief van Marieke van Osch @mariekemove

Kernzin: Heb je een goed lesidee gekoppeld aan een app? Deel het met me en zorg daarmee dat je één van de eersten bent die kennisneemt van dit innovatieve project!

Zoals het er nu uitziet zal ik volgend jaar helaas niet lesgeven aan kinderen die voorzien zijn van iPads, maar wel aan collega’s die ermee aan het werk zijn.

Ik heb dan ook zelf in mei een site geregistreerd die apptiviteiten heet, maar nog geen inhoud heeft. Moet het vervolg worden van deze Blog, die noodzakelijkerwijs ( bezuinigingen stichting BOOR) ofwel stopt, ofwel door iemand van het Erasmiaans wordt overgenomen.

Ook díe site ( nog wel even vullen) gaat uit van hetzelfde idee: laten we gezamenlijk zoeken naar de kansen die de iPad biedt om onderwijs kwaliteitvol te houden en tegelijkertijd meer toe te snijden op individuele kansen van onze leerlingen.

Ik ga ervan uit dat wij in Nederland zowel gaan samenwerken met Sam als met Marieke c.s.

Delen is vermenigvuldigen, tenslotte

 

Advertenties

2 thoughts on “Ideale lessen met iPads gezocht…

  1. Thank you, I have just been searching for info about this subject for a long time and yours is the greatest I’ve found out so far. However, what about the bottom line? Are you positive concerning the supply? dkgeafeedack

    • Hi, John,
      Thanks for the compliment. Here at Erasmiaans gymnasium, teachers are still learning on how to develop nice learning activities, partly by themselves, partly through courses like mine.
      As for sharing what we do, the EduApp site I’m talking about in this post is a success, in my view. Marieke and her team earned an educational award here in the Netherlands. It’s worth paying a visit to the site.
      Still, sharing appears not to be the most natural reaction of teachers, in any case, here in the Netherlands. This might have to do with the relatively heavy workload of Dutch teachers, leaving little time for things like sharing.
      On the other hand, since I wrote this post, a very positive organisation has been set up and is still meeting expectations: theCrowd.nl in which teachers share their skills and knowledge for free with peers from all over the Netherlands.

      Hoping my answer suits your questions. Feel free to contact either through twitter at Dico_Kr, or by mail coaching at dicokrommenhoek dot nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s